Tło historyczno-społeczne Tory - w czasach Mojżesza
Jedna
z teoryj na ten temat głosi, iż Mojżesz
napisał prawie cały Pięcioksiąg:
hebr. Chumasz, gr. Pentateuch i oddał go kapłanom aby leżał przy Arce w Świątyni. Jak wskazuje na to
ostatni rozdział, autorem przynajmniej ostatniej Księgi Powtórzonego Prawa -
Deuteronomium był nie
Mojżesz, ale prawdopodobnie któryś z kapłanów. W czasach zapisywania Pięcioksięgu nastąpił szereg doniosłych
faktów w dziejach narodu żydowskiego. Skutkiem tego był między innymi podział
społeczeństwa na pierwociny klas społecznych z wyraźnie zakreślonymi zadaniami
do pełnienia w państwie. Najliczniejszy był lud
Izraela. Wykonywał on zwykłe zawody, to jest: kupiectwo, rzemiosła, usługi,
zajmował się uprawą pól, winnic, gajów oliwnych, produkował oliwę, trunki i td.
Kapłani
i Arcykapłan - Hakohen jako dziedziczni spadkobiercy posług religijnych Ludu
Wybranego obarczeni byli zgoła innymi obowiązkami i rygorami. Arcykapłan
sprawować miał posługi w Świątyni w szczególne święta, składać codzienne ofiary
z baranka (łac. holocaustus sempiterus)
i z kadzidła, nadzorować pełnienie posług kapłańskich, błogosławić. Nie wolno
mu było uczestniczyć w żadnych pogrzebach (nawet własnych rodziców), natomiast
żenić się mógł tylko z nieskalaną dziewicą izraelską. Kapłani - kohenim nie
mogli żenić się z kobietami podejrzanymi o cudzołóstwo i z rozwódkami, pić wina
ani mocnych trunków oszałamiających podczas okresu posługi; mogli uczestniczyć
w pogrzebach, ale tylko członków swej najbliższej rodziny: ojca, matki, syna,
córki, brata i siostry (dziewicy pozostającej w domu rodzicielskim).
„Encyklopedya kościelna” podaje, iż „zboczenia cielesne” (wymieniane w Księdze Kapłańskiej 21: 16-24) nie
pozbawiały ułomnych kapłanów przywilejów, chociaż stawały na przeszkodzie
posługom. Jedynie Kapłani mogli składać różnego typu ofiary, w przeciwieństwie
do ludu i Lewitów, którzy mogli je tylko do nich zanosić. Kapłani udzielali
błogosławieństw. Źródłem bogactwa był fakt zwolnienia ich (jak też Lewitów) od
płacenia podatków oraz uboczne zajęcia, jakim kapłani i Lewici mogli poza
czasem służby się oddawać, o ile nie uwłaczały świętości stanu kapłańskiego czy
godności urzędu. Mocą nakazu bożego, lud zobowiązany był do składania
przedstawicielom warstw wyższych, to jest Kapłanom i Lewitom danin. Były to:
dziesięciny określone prawem części z ofiar, pierwociny ze żniw, pieniądze za
wykup pierworodnych z ludzi, pierworodne zwierzęta czyste, pieniądze za
sprzedaż zwierząt nieczystych, owoce z drzew w czwartym roku od ich posadzenia,
część zdobyczy wojennych. Składano też dary dobrowolne. Z czasem zaczęto łamać
te nakazy, wskutek m.in. rozbicia na dwa królestwa, nieurodzajów, ubożenia
ogólnego i td. Sprawiło to podupadnięcie stanów wyższych, do tego stopnia
nawet, że dziś niektórzy badacze Pisma sądzą, że Lewici to warstwa niemal
najniższa na drabinie społecznej. Faktem jest, że pomimo późniejszych prób
przywrócenia porządku w sferze finansowej, zaniechano praktyk dawniejszych,
ograniczając się do składania danin jedynie kapłanom. to właśnie dlatego Lewici stoczyli się z uprzywilejowanej pozycji
w państwie, początkowo niemal równorzędnej pozycji kapłanów. Lewici, których możnaby określić jako
klasę średnią, pełnili ważną funkcję państwową i byli przydani do usług
kościelnych. Za czasów Dawida były cztery klasy Lewitów: a) usługujący kapłanom,
b) odźwierni czterech stron Świątyni, c) kantorzy 24 sekcyj d) sędziowie i
pełniący ważne urzędy państwowe. Lewici musieli składać kapłanom daninę
dodatkową, to jest dziesiątą część otrzymanej dziesięciny. Źródłem utrzymania
były dla Lewitów dziesięciny z płodów i bydła oraz część łupów wojennych.

Czasy późniejsze i dzień
dzisiejszy
Trudno
jest ująć choćby część historii Izraela tak, by książka nie zmieniła się w
pozycję zgoła innej natury. Ograniczę się do stwierdzenia, iż rozproszenie
żydów po świecie sprawiło z jednej strony że - tworząc diasporę - dochowywali
tradycji i nakazów życia podług Objawionego Prawa, z drugiej jednak strony -
ulegali mimo wszystko wpływom społeczeństw autochtonicznych z czasem
przekształcając się w klasy społeczne i warstwy właściwe tym społeczeństwom
współczesnym. Czasem odbywało się to dobrowolnie, np. przez małżeństwa
mieszane, czasem pod groźbą utraty życia. Inkwizycja, pogromy i „ostateczne
rozwiązanie kwestii żydowskiej” to przykłady aż nadto dające powody do zmian w
osobistym życiu żydów całego świata. Do niedawna na mapach nie figurowało
Państwo Izrael. Żydzi zamieszkiwali inne kraje coraz słabiej opierając się
przemianom społecznym, tak że w końcu wtapiali się w struktury społeczne, zawodowe i polityczne
rejonów swego osiedlenia. Był to proces w naszym odczuciu naturalny i trudno
ten fakt jednoznacznie oceniać w kategoriach etycznych czy społecznych.
Przecież bardzo często kraje osiedlenia cechował wybitny stopień zaawansowania,
postęp naukowy, rozkwit gospodarczy. Funkcjonowanie na innej płaszczyźnie w
takich krajach mogłoby zagrozić niepotrzebnym spadkiem znaczenia wspólnot
żydowskich w tych społeczeństwach. Wiele
jest w literaturze żydostwa światowego opisów konfrontacji różnorakich postaw.
Najczęściej przedstawiany jest konflikt z wyznawcami ultra ortodoksyjnego
mozaizmu. Wydaje się niepojętym niezłomna postawa tych ludzi, uważających iż
oprócz nauki Tory nic innego nie jest warte zachodu. Nawet nauka, tak dziś
poważana w naszym kręgu cywilizacji, traktowana jest zawsze z podejrzliwością
jako siła odciągająca lud od poznawania Świętej księgi.
Utworzenie
w 1948 roku Izraela na Ziemi Świętej spowodowało napływ żydów z całego świata,
jednak stało się tak bez odtworzenia ścisłych podziałów społeczno-politycznych
z czasów Przymierza. Dzisiejszy Kościół Rzymski stara się nadrobić stracone
lata nieporozumień i krzywd narosłych w ciągu wspólnej historii. Bardzo
niedawno Stolica Apostolska uznała oficjalnie Państwo Izrael. Od szeregu lat
działa na rzecz dialogu z judaizmem. Z pewnością chrześcijaństwo jako „młodsi
bracia w wierze” mają swym ekumenizmem jeszcze wiele do powiedzenia. Judaizm
traktowany z szacunkiem i powagą, zmusza chrześcijan do uznania bagażu win obu
stron i uczciwego, niekłamanego ich zadośćuczynienia. Judaizm uczy chrześcijan
konieczności pokłonu przed Torą jako
Księgą Objawioną. Uczy, co widać szczególnie dziś, nowego pojmowania i
odczytywania całego Starego Testamentu.
Jeśli idzie o mnie, to mam wielką nadzieję na wielki krok, jaki uczynią oba te
światy po odczytaniu i opublikowaniu słynnych zwojów z Qumran. Są to najstarsze
ze znanych (pisane pomiędzy rokiem 200
p.n.e., a 67 n.e.) zapisy Pisma
Świętego odkryte przypadkowo, stosunkowo niedawno.[1]
Tora, czyli z greckiego Pentateuch
składa się z pięciu części, odpowiednio:
- Księgi Rodzaju: łac. Genesis -
hebr. Bereszit,
- Księgi Wyjścia: łac. Exodus - hebr. Szemot,
- Księgi Kapłańskiej: łac. Leviticus - hebr.
Wajjikra,
- Księgi Liczb: łac. Numeri - hebr. Bemidbar
- Księgi Powtórzonego Prawa: łac. Deuteronomium
- hebr. Devarim.
Podane
stosowne cytaty z Tory stanowią
kanon uznawania za koszerne pokarmów, sposobu ich pozyskiwania oraz ludzi je
sporządzających i spożywających, a także środków i narzędzi służących do produkcji żywności. Zastrzegam się, iż
przepisy wynikające z interpretacji Tory
są stale modyfikowane oraz uzupełniane. Jest to odpowiedź prawa
rabinicznego na wymogi stawiane między innymi przez rozwój nauki oraz konkretne
warunki bytowania społeczeństw naszych czasów. Zapisy będące uwspółcześnionymi
przepisami o koszerności są przedmiotem działalności takich czasopism, jak np.
wysoce specjalistyczny „The Kashrus
Magazine” (USA) i in.
W
zasadzie w rozdziale tym pomijam przepisy ofiarne oraz dotyczące postępowania i
pokarmów spożywanych przez kohenim -
kapłanów [2], jedną z warstw społeczeństwa
żydowskiego.
Niektóre
zalecenia odnoszą się wyłącznie do wyznawców judaizmu[3], przeważnie jednak pomijałem
przepisy ofiarne i odnoszące się tylko do tradycyjnych świąt żydowskich sensu stricte Nie działo się tak jeżeli
niosły one informację o konkretnym pokarmie nakazanym przez Boga. Przytoczono
tu, choć nie w formie zakonu, pewne sformułowania (na przykład: „kraina mlekiem i miodem płynąca”), które
stanowią także pewną część Bożego Planu względem Izraela.
Występują
tu po wielokroć przypomnienia boskich zakonów, przytaczam je także w pełnej
wersji, gdyż nierzadko przypomnienie takie podkreśla wagę przykładaną przez
Boga do podporządkowania się jego prawom. Bywa również, że rzucają nowe światło
lub uzupełniają prawo poprzednie.
Zakony
podane przez Torę zostały dla wygody
usystematyzowane. Podano je w kolejności występowania w kolejnych pięciu
księgach. Dotyczą one zasadniczych kwestyj:
-
kto, co i kiedy jest czyste (koszerne)
- co
zgodnie z Wolą Bożą wolno spożywać
-
czego i komu spożywać nie wolno
- jak
pewne pokarmy przyrządzać
- w
jaki sposób rzecz lub osoba staje się nieczystą[4]
-
jaki jest czas przebywania w stanie nieczystości przez osobę w konkretnym
przypadku
Sposób
przywrócenia stanu koszerności regulowały bądź to przepisy dotyczące składania
ofiar pojednania lub ofiar pokutnych, bądź koniecznych zabiegów, na przykład o
podłożu higienicznym[5].
Oto
niektóre z zakonów Pięcioksięgu Mojżeszowego, stanowiącego najświętszą
skarbnicę judaizmu. Wybrane przez autora
fragmenty dotyczą mniej lub bardziej bezpośrednio problematyki koszerności
czyli czystości w ujęciu judaizmu. Cytaty[6] zaczerpnięto z Biblii Świętej,
wydanej przez Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa w roku
1975. Na początku cytatu podano w kolejności: cyframi rzymskimi NUMER KSIĘGI,
(ew. kto był autorem księgi), z jakiego rozdziału
oraz który wiersz
(wiersze) cytowano. np.:
III Mojż.17,10 - oznacza: Trzecia Księga
Mojżeszowa, rozdział siedemnasty, wiersz dziesiąty. Brzmi on:
III,17,10: A
ktokolwiek z domu izraelskiego albo z obcych przybyszów, którzy mieszkają
pośród nich, będzie spożywał jakąkolwiek krew, zwrócę swoje oblicze przeciwko
spożywającemu krew i wytracę go spośród jego ludu.
Jeśli jakiś przytoczony fragment jest
dalszym ciągiem myśli zawartej w poprzednim wierszu lub dokończeniem zdania, to
dla zachowania całości poprzedzać go będzie jedynie numer wiersza. Znaczy to,
że pochodzi z tej samej Księgi, tego samego rozdziału.
- Księgi Rodzaju: łac. Genesis - hebr. Bereszit,
- Księgi Wyjścia: łac. Exodus - hebr. Szemot,
- Księgi Kapłańskiej: łac. Leviticus - hebr. Wajjikra,
- Księgi Liczb: łac. Numeri - hebr. Bemidbar
- Księgi Powtórzonego Prawa: łac. Deuteronomium - hebr. Devarim.
Jeśli jakiś przytoczony fragment jest
dalszym ciągiem myśli zawartej w poprzednim wierszu lub dokończeniem zdania, to
dla zachowania całości poprzedzać go będzie jedynie numer wiersza. Znaczy to,
że pochodzi z tej samej Księgi, tego samego rozdziału.
I Księga
Mojżesza (Genesis)
1,29: Potem rzekł
Bóg: Oto daję wam wszelką roślinę wydającą nasienie na całej ziemi i wszelkie
drzewa, których owoc ma w sobie nasienie: niech będzie dla was pokarmem!
7,1: I rzekł Pan do Noego: (...)
2: Ze wszystkich zwierząt czystych weź z sobą po
siedem, samca i samicę, a ze zwierząt nieczystych po parze, samca i samicę.
3: Także z ptactwa niebieskiego po siedem, samca i
samicę, aby zachować przy życiu ich
potomstwo na całej ziemi.
7,8: Ze zwierząt czystych i ze zwierząt nieczystych,
i z ptactwa, i z wszystkiego, co pełza po ziemi,
9: Po dwoje weszło do Noego do arki, samiec i
samica, (...)
8,20: Wtedy zbudował
Noe ołtarz Panu i wziął z każdego bydła czystego i z każdego ptactwa czystego, i złożył je na ofiarę całopalną na
ołtarzu
9,2: A bojaźń i lęk przed wami niech padnie na
wszystkie zwierzęta ziemi i na wszelkie ptactwo niebios, na wszystko, co się
rusza na ziemi i na wszystkie ryby morskie; wszystko to oddane jest w ręce
wasze.
3: Wszystko, co się rusza i żyje niech wam służy
za pokarm; tak jak zielone jarzyny,
daję wam wszystko.
4: Lecz nie będziecie jedli mięsa z duszą jego, to
jest z krwią jego.
32,32: Dlatego synowie Izraela aż do dnia dzisiejszego
nie jedzą ścięgna, które jest w stawie biodrowym, ponieważ uderzył Jakuba w
staw biodrowy, w to właśnie
ścięgno.
II Księga Mojżesza (Exodus)
12,3: Powiedzcie
całemu zgromadzeniu Izraela, mówiąc:
Dziesiątego dnia tego miesiąca[7] weźmie sobie każdy baranka dla
rodziny, baranka dla domu.
12,5: Ma to być
baranek bez skazy, samiec jednoroczny. Może to być baranek lub koziołek.
12,8: Mięso jego
upieczone na ogniu spożyją podczas tej nocy; jeść je będą z przaśnikami i gorzkimi ziołami.
9: Nie jedzcie z niego nic surowego ani
ugotowanego w wodzie, lecz tylko upieczone
na ogniu w całości: głowa razem z odnóżami i częściami środkowymi.
10: Nie pozostawiajcie z niego nic do rana, a jeśli
z niego zostanie coś do rana, spalcie to w ogniu.
12,15: Przez
siedem dni jeść będziecie przaśniki. Już pierwszego dnia usuniecie kwas z domów waszych, bo każdy,
kto od pierwszego do siódmego dnia jeść będzie to, co kwaszone, usunięty będzie
z Izraela;
16: Pierwszego
dnia i siódmego dnia będzie u was święte zgromadzenie, w tych dniach nie wolno
wykonywać żadnej pracy. Tylko to, co każdy potrzebuje do jedzenia, wolno wam
przygotować.
12,18: W pierwszym miesiącu, od wieczora czternastego
dnia tego miesiąca do wieczora dwudziestego pierwszego dnia będziecie jeść
przaśniki.
19: Przez siedem
dni nie będzie kwasu w domach waszych; każdy bowiem kto jeść będzie kwaszone,
usunięty będzie ze społeczności Izraela, zarówno przybysz, jak i tubylec.
20: Nie będziecie jedli nic kwaszonego; we
wszystkich siedzibach waszych jeść będziecie przaśniki.
13,3: I rzekł
Mojżesz do ludu: Pamiętajcie o tym dniu, w którym wyszliście z Egiptu, z domu niewoli, bo przemożną ręką
wyprowadził was Pan stamtąd. Nie wolno tedy jeść chleba kwaszonego.
13,6: Przez sześć
dni jeść będziesz przaśniki, a dnia siódmego będzie święto Pana.
7: Przaśniki będzie się spożywać przez siedem dni;
nie znajdzie się u ciebie nic kwaszonego i nie znajdzie się kwasu w obrębie
wszystkich granic twoich.
16,35: Synowie izraelscy jedli mannę czterdzieści lat, aż
przybyli do granic ziemi kanaanejskiej.
21,28: Jeżeli wół zabodzie mężczyznę lub kobietę na
śmierć, to należy wołu ukamienować i nie jeść jego mięsa, właściciel zaś wołu
będzie niewinny.
22,29: Nie zwlekaj z oddaniem z obfitości klepiska twego
i twojej tłoczni. Pierworodnego z twoich synów mnie oddasz.
30: Tak samo postąpisz z twoim wołem, z twoją owcą.
Siedem dni będzie przy matce swojej, ósmego oddasz mi je.
31: Będziecie
ludźmi mnie poświęconymi; dlatego nie będziecie jedli mięsa zwierzęcia rozszarpanego na polu, rzucicie
je psom.
23,11: W siódmym
dniu zostawisz ją odłogiem i nie uprawisz jej, niech pożywią się z niej ubodzy
twego ludu, a tym, co pozostanie po nich, niech pożywią się zwierzęta polne;
tak też postąpisz z twoją winnicą i twoim ogrodem oliwnym.
23,19: Najlepsze
pierwociny z plonów ziemi twojej przyniesiesz do domu Pana, Boga twego. Nie
będziesz gotował koźlęcia w mleku jego matki.
29, 1: W ten
sposób postąpisz z nimi, gdy będziesz ich poświęcał na moich kapłanów: Weźmiesz
(...)
2: (...) niekwaszony chleb, i niekwaszone placki
zaczynione na oliwie i niekwaszone opłatki namaszczone oliwą. Zrobisz je z
najprzedniejszej mąki pszennej.
33,1: Rzekł potem
Pan do Mojżesza: (...)
33,3: Wyrusz do
ziemi opływającej w mleko i miód. Lecz ponieważ jesteś ludem twardego karku,
sam nie pójdę pośród ciebie, aby cię nie wytępić po drodze.
34,26: Najlepsze z
pierwocin ziemi twojej przyniesiesz do domu Pana, Boga twego. Nie będziesz
gotował koźlęcia w mleku matki jego.
III Księga Mojżesza (Leviticus)
2,1: Jeżeli ktoś chce złożyć Panu ofiarę z pokarmów,
to niechaj ofiarą jego będzie przednia mąka, niechaj poleje ją oliwą i nałoży
na nią kadzidła.
2,4: Jeżeli zaś chcesz złożyć na ofiarę to, co
pieczone w piecu, niech to będzie ciasto przaśne z przedniej mąki, zaczynione
oliwą i cienkie placki przaśne
pomaszczone oliwą
5: A jeżeli twoją ofiarą ma być ofiara z pokarmów
smażonych na patelni, to niech nią będzie przaśnik z mąki przedniej zaczynionej
oliwą.
2,7: Jeżeli twoją ofiarą ma być ofiara z pokarmów
gotowanych w rondlu, to niech nią
będzie zrobiona z mąki przedniej zaczynionej oliwą;
2,11: Żadna ofiara z pokarmów, którą składać
będziecie Panu, nie może być przyrządzona
na kwasie; gdyż nic kwaszonego ani miodu nie możecie składać na ofiarę ogniową
dla Pana.
2,13: Każdą twoją ofiarę posolisz; żadnej twojej
ofiary nie pozbawisz soli przymierza Boga twego. Przy każdej ofierze swojej
składać będziesz i sól.
4,27: A jeżeli
człowiek z prostego ludu zgrzeszy nieświadomie, wykraczając przeciwko jednemu z
przykazań Pańskich, których przekraczać nie wolno, i ściągnie na siebie winę,
28: A potem uświadomi sobie, swój grzech, który
popełnił, złoży jako swoją ofiarę kozła, samicę bez skazy, za swój grzech,
który popełnił.
29: Położy rękę na głowie ofiary i zarżnie to
zwierzę ofiary za grzech na miejscu, gdzie składa się ofiary całopalne.
5,1: Jeżeli kto zgrzeszy przez to, że usłyszał
zaklęcie i był świadkiem tego, albo dowiedział się o tym, a nie oznajmił tego i
ten sposób zawinił;
2: Albo jeżeli kto dotknie się czegoś nieczystego,
czy to padliny dzikiego zwierzęcia nieczystego, albo padliny domowego
zwierzęcia nieczystego, albo padliny płaza nieczystego, nie wiedząc o tym, ale
tak, że stał się nieczystym i ściągnął na siebie winę;
3: Albo jeżeli kto dotknie się nieczystości
ludzkiej czy jakiejkolwiek nieczystości,
przez którą sam staje się nieczysty, a sam nie wiedząc o tym, ale potem się
dowie o tym, że ściągnął na siebie winę;
4: Albo jeżeli kto przysięga paplając swymi
ustami, że zrobi coś złego lub dobrego,
jak to się może nieraz człowiekowi wymknąć niebacznie przysięga, a sam na razie
o tym nie wie, ale potem sobie to uświadomi, że
ściągnął na siebie winę przez jedną z tych rzeczy;(...)
5,11: A jeżeli nie
będzie go stać na dwie synogarlice lub dwa gołąbki, to niech złoży jako swoją ofiarę
za grzech, który popełnił, dziesiątą część efy
mąki przedniej na ofiarę za grzech, lecz niech jej nie nalewa na nią oliwy, i
nie daje na nią kadzidła, gdyż jest to ofiara za grzech.
5,13: Kapłan dokona
jego oczyszczenia z jego grzechu, który popełnił w jednej z tych rzeczy, i
będzie mu odpuszczony. Reszta zaś należeć będzie do kapłana, jak przy ofierze z
pokarmów.
5,17: A jeżeli kto
popełni grzech, przekraczając bezwiednie którekolwiek z przykazań Pańskich,
których przekroczyć nie wolno, i ściągnie na siebie winę i podlega karze za
grzech,
18: To przywiedzie z trzody do kapłana barana bez
skazy według swego oszacowania, a kapłan dokona jego oczyszczenia za to
uchybienie, którego się dopuścił, i będzie mu odpuszczone.
6,23: Każda ofiara
kapłańska z pokarmów niech będzie spalona całkowicie; nie będzie spożywana.
7,13: Wraz z
plackami złoży przy dziękczynnej ofierze pojednania jako swoją ofiarę chleb
kwaszony.
7,15: Mięso z
dziękczynnej ofiary pojednania będzie się spożywać w dniu jej ofiarowania; nic z
tego nie odłoży się do rana.
7,18: A jeżeli coś z
mięsa ofiary pojednania zje się trzeciego dnia, to ten, który ją składał, nie
znajdzie upodobania. Nie będzie mu ona zaliczona. Jest to rzecz nieczysta, a
ten, kto z niej będzie jadł, ściągnie na siebie winę.
19: Mięsa, które dotknęło czegoś nieczystego, nie
wolno spożywać, będzie spalone w
ogniu. Co zaś do mięsa, to każdy, kto jest czysty, może jeść mięso.
20: Kto spożywa mięso z ofiary pojednania, która
należy do Pana, a jest nieczysty, wytracony będzie pośród swojego ludu.
21: A kto dotknie się czegokolwiek nieczystego:
nieczystości pochodzącej od człowieka lub nieczystego zwierzęcia, lub w ogóle
jakiejś nieczystej obrzydliwości, a zje coś z ofiary pojednania, która należy
do Pana, będzie wytracony spośród swego ludu.
7,23: Powiedz synom
izraelskim tak: Nie będziecie jedli żadnego tłuszczu z wołu, ani z owcy, ani z
kozy,
24: Tłuszcz
zwierzęcia padłego i tłuszcz zwierzęcia rozszarpanego może być użyty do czegokolwiek, ale spożywać go nie będziecie,
25: Gdyż każdy, kto spożywa tłuszcz z bydła, które
składa się jako ofiarę ogniową Panu, za to, że go spożywa, będzie wytracony
spośród swego ludu.
26: Żadnej krwi ani z ptactwa, ani z bydła spożywać
nie będziecie we wszystkich siedzibach waszych.
27: Każdy, kto będzie spożywał jakąkolwiek krew,
będzie wytracony spośród swego ludu.
10,9: Wina i mocnego
napoju nie pijcie ani ty, ani synowie twoi z tobą, gdy będziecie wchodzić do
namiotu Zgromadzenia, abyście nie pomarli. Jest to przepis wieczny dla waszych
pokoleń.
10: Abyście umieli rozróżniać między tym, co
święte, a tym co nie święte, między
tym, co czyste, a tym, co nieczyste.
11,2: Takie
zwierzęta możecie jeść spośród wszystkich zwierząt, jakie są na ziemi:
3: Każde spośród bydła, które ma rozdzielone
kopyto i rozszczepioną racicę i przeżuwa pokarm, możecie jeść.
4: Lecz spośród przeżuwających pokarm i mających
rozdzielone kopyto jeść nie będziecie: wielbłąda, ponieważ przeżuwa pokarm,
lecz nie ma rozdzielonego kopyta, ten jest dla was nieczysty.
5: Świstaka, ponieważ przeżuwa pokarm, lecz nie ma
rozdzielonego kopyta, ten jest dla was nieczysty;
6: Zająca, ponieważ przeżuwa pokarm, lecz nie ma
rozdzielonego kopyta, ten jest dla was
nieczysty;
7: Wieprza, ponieważ ma rozdzielone kopyto i
rozszczepioną racicę, ale nie przeżuwa połkniętego pokarmu, ten jest dla was
nieczysty;
8: Mięsa ich jeść nie będziecie ani nie będziecie
się dotykać ich padliny, są one dla was nieczyste;
9: Z tego wszystkiego, co żyje w wodzie, możecie
jeść: Wszystko, co żyje w wodzie , w morzach i w rzekach, ma płetwy i łuski,
jeść możecie;
10: Wszystko zaś, co nie ma płetw i łusek w morzach
i rzekach, wszystko, co roi się w wodzie, wszystkie istoty żywe, które są w
wodzie, będą dla was obrzydliwością.
11: I pozostaną dla was obrzydliwością: Mięsa ich
jeść nie będziecie i będziecie brzydzić się ich padliną.
12: Wszystko w wodzie, co nie ma płetw ani łusek,
będzie dla was obrzydliwością
13: Z ptactwa zaś tymi brzydzić się będziecie i nie
będziecie ich spożywali, bo są obrzydliwością: orzeł, sęp górski, orlik,
14: Wszelkie gatunki kani i sokołów,
15: Wszelkie gatunki kruków,
16: Struś, sowa, mewa i wszelkie gatunki jastrzębi,
17: Puszczyk, kormoran i puchacz,
18: Sójka, pelikan, ścierwojad,
19: Bocian, wszelkie gatunki czapli, dudek i
nietoperz.
20: Wszelkie uskrzydlone czworonożne owady będą dla
was obrzydliwością.
21: Lecz z wszelkich uskrzydlonych czworonożnych
owadów możecie jeść te, które mają ponad swymi nogami tylne kończyny do
skakania na nich po ziemi;
22: Te z nich możecie jeść: Wszelkie gatunki
szarańczy wędrownej i wszelkie gatunki szarańczy solam, wszelkie gatunki szarańczy chagab i wszelkie gatunki koników polnych;
23: Wszelkie zaś uskrzydlone czworonożne owady będą
dla was obrzydliwością.
24: Przez te zaś zwierzęta staniecie się nieczyści
i każdy, kto się dotknie ich padliny, będzie nieczystym do wieczora,
25: A każdy, kto nosi ich padlinę, wypierze swoje
szaty i będzie nieczysty do wieczora;
26: To, które ma rozdzielone kopyto, ale nie
przeżuwa połkniętego pokarmu, będzie dla was nieczyste i każdy, kto się go
dotyka, stanie się nieczysty.
27: Wszystko, co chodzi na łapach swych spośród
zwierząt czworonożnych, będzie dla was nieczyste i każdy, kto się dotyka ich
padliny będzie nieczysty do wieczora.
28: A kto będzie nosił ich padlinę, wypierze swoje
szaty i będzie nieczysty do wieczora. Są one dla was nieczyste.
29: A wśród małych zwierząt, które biegają po
ziemi, będą dla was nieczyste: kret, mysz i wszelkie gatunki jaszczurek,
30: Łasica, żółw, salamandra, skolopendra i
kameleon.
31: Te będą dla was nieczyste spośród wszystkich
małych zwierząt. Każdy, kto się ich dotknie, gdy są nieżywe, będzie nieczysty
do wieczora.
32: Wszystko, na co spadnie którekolwiek z nich,
gdy są nieżywe, będzie dla was nieczyste. Każdy przedmiot drewniany lub szata,
lub skóra, lub worek, każdy przedmiot, którym wykonuje się jakąś pracę, należy
włożyć do wody i będzie nieczysty do wieczora, a potem będzie czysty.
33: Jeżeli do jakiegoś naczynia glinianego wpadnie
którekolwiek z nich, to to, co jest
wewnątrz naczynia będzie nieczyste, a wy je stłuczecie.
34: Każdy pokarm, który się spożywa, do którego
dostanie się woda z tego naczynia,
będzie nieczysty, wszelki zaś napój, który się pije, będzie w takim naczyniu
nieczysty.
35: Wszystko,
na co spadnie cokolwiek z ich padliny, będzie nieczyste, czy to piec, czy palenisko; należy je rozwalić,
są bowiem nieczyste i będą dla was
nieczyste.
36: Tylko źródło i studnia, jako zbiorniki wody,
będą czyste. Natomiast kto dotknie się w nich padliny, która w nie wpadła,
będzie nieczysty.
37: Jeżeli zaś z ich padliny spadnie coś na ziarno
przeznaczone do siewu, to będzie ono
czyste.
38: Jeżeli zaś na to ziarno wylano wodę, a potem
spadło na nie coś z padliny, to będzie ono dla was nieczyste.
39: Jeżeli padnie jedno ze zwierząt, które możecie
jeść, to ten, kto się dotknie jego padliny, będzie nieczysty aż do wieczora.
40: Kto by zaś zjadł coś z tej padliny, wypierze
swoje szaty i będzie nieczysty aż do wieczora. A kto by niósł taką padlinę,
wypierze swoje szaty i będzie
nieczysty aż do wieczora.
41: Wszelkie małe zwierzęta, które biegają po
ziemi, są obrzydliwością, nie wolno
ich jeść.
42: Nie będziecie też jedli niczego, co się czołga
na brzuchu, i niczego, co chodzi na
czterech i więcej nogach spośród wszystkich małych zwierząt, które biegają po
ziemi, gdyż są obrzydliwością.
43: Nie kalajcie siebie samych przez spożywanie
jakiegokolwiek płaza, który pełza po ziemi i nie zanieczyszczajcie się nimi, bo
przez nie staniecie się nieczystymi,
44: Albowiem Ja, Pan, jestem Bogiem waszym!
Uświęcajcie się i bądźcie świętymi, bo Ja jestem święty! Nie zanieczyszczajcie
siebie samych żadnym płazem, który pełza
po ziemi,
45: Bom Ja Pan, który was wyprowadziłem z ziemi
egipskiej, aby być Bogiem waszym. Bądźcie więc świętymi, bom Ja jest święty.
46: To jest prawo, dotyczące bydła i ptactwa, i
wszelkich istot żyjących, które się roją w wodzie, i wszystkiego, co żywe pełza
po ziemi,
47: Abyście rozróżniali między tym, co nieczyste, a
tym, co czyste, oraz między zwierzętami, które się spożywa, a zwierzętami,
których jeść nie wolno.
12,2: Powiedz synom
izraelskim tak: Jeżeli kobieta zajdzie w ciążę i urodzi chłopca, będzie
nieczysta przez siedem dni; tak samo jak
w dniach krwawienia miesięcznego będzie nieczystą.
3: Ósmego dnia obrzezany zostanie jego napletek.
4: Potem pozostanie ona w domu przez trzydzieści
trzy dni z powodu krwi oczyszczenia.
Nie będzie dotykać żadnej świętej rzeczy i nie będzie wchodzić do świątyni, aż
skończą się dni jej oczyszczenia.
5: A jeżeli porodzi dziewczynkę, będzie nieczysta
przez dwa tygodnie, jak podczas
krwawienia miesięcznego, i pozostanie w domu przez sześćdziesiąt sześć dni z
powodu jej krwi oczyszczenia.
6: A gdy skończą się dni jej oczyszczenia po
urodzeniu syna czy córki, przyprowadzi przed wejście (...) ofiarę za grzech.
7: Kapłan ofiaruje to przed Panem i dokona za nią
przebłagania, i będzie oczyszczona od upływu swojej krwi. Takie jest prawo
dotyczące tej, która urodziła chłopca lub dziewczynkę.
8: A jeżeli nie stać jej na jagnię, to weźmie dwie
synogarlice lub dwa gołąbki: jednego na ofiarę całopalną, a drugiego na ofiarę
za grzech. Kapłan zaś dokona za nią przebłagania i będzie czysta.
13,1-59 i 14,1-57 [8]
15,2: I rzekł Pan do
Mojżesza: Powiedzcie do synów izraelskich i mówcie im tak: Jeżeli mężczyzna ma
wyciek ze swego członka, to jego wyciek jest nieczysty.
3: Oto na czym polega nieczystość jego wycieku:
Czy członek wydziela wyciek, czy członek zatrzymuje i nie wydziela wycieku, to
zachodzi stan nieczystości.
4: Każde łoże, na którym będzie leżał mający
wyciek, będzie nieczyste
i każdy
sprzęt, na którym usiądzie, będzie nieczysty do wieczora.
5: A każdy, kto się dotknie jego łoża, wypierze
swoje szaty i obmyje się wodą, i będzie nieczysty do wieczora.
6: A kto siądzie na sprzęcie, na którym siedział
mający wyciek, wypierze swoje szaty i obmyje się wodą, i będzie nieczysty do
wieczora.
7: A kto
się dotknie ciała tego, który ma wyciek, wypierze swoje szaty i obmyje się
wodą, i będzie nieczysty do wieczora.
8: A jeżeli splunie ten, który ma wyciek na
czystego, to ten wypierze swoje szaty i obmyje się wodą, i będzie nieczysty do
wieczora.
9: Każde siodło, na którym siedział mający wyciek,
będzie nieczyste.
10: Każdy, kto dotknie czegokolwiek, co było pod
nim, będzie nieczysty do wieczora, a kto taką rzecz będzie nosił, wypierze
swoje szaty i obmyje się wodą, i będzie nieczysty do wieczora.
11: Każdy, kogo się dotknie mający wyciek, a nie
opłukał swoich rąk wodą, wypierze swoje szaty i obmyje się wodą, i będzie
nieczysty do wieczora.
12: Naczynie zaś gliniane, którego się dotknie
mający wyciek, zostanie stłuczone, a naczynie drewniane, będzie wymyte wodą.
13: Gdy mający wyciek oczyści się z od swego
wycieku, to odliczy sobie siedem dni od swego oczyszczenia (...)
14: (...) dwie synogarlice lub dwa gołębie (...) i
odda je kapłanowi (...)
15: Kapłan przyrządzi je (...) dokona kapłan za
niego przebłagania z powodu jego wycieku
16: Jeżeli mężczyźnie wypłynie we śnie nasienie, to
obmyje on wodą całe swoje ciało i będzie nieczysty do wieczora.
17: Każdą szatę, każdą skórę, na której wypłynie
nasienie, należy wyprać w wodzie i
będą nieczyste do wieczora.
18: A jeżeli mężczyzna obcował z kobietą, a miał
upływ nasienia, to oboje obmyją się
wodą i będą nieczyści do wieczora.
19: Jeżeli kobieta ma krwawy upływ, a jest to
zwykłe krwawienie z jej ciała, to będzie siedem dni w swojej nieczystości i
każdy, kto się jej dotknie, będzie nieczysty do wieczora.
20: Wszystko zaś, na czym się położy w swej
nieczystości, będzie nieczyste i wszystko,
na czym usiądzie będzie nieczyste.
21: Każdy, kto się dotknie jej łoża sprzętu,
wypierze swoje szaty i obmyje się wodą i będzie nieczysty do wieczora.
22: Każdy, kto się dotknie jakiegokolwiek sprzętu,
na którym siądzie, wypierze swoje szaty i obmyje się wodą i będzie nieczysty do
wieczora.
23: Jeżeli coś było na jej łożu lub na sprzęcie, na
którym siedziała, to ten, kto się go dotknie, będzie nieczysty do wieczora.
24: A jeżeli mężczyzna jednak z nią obcuje i jej
nieczystość przejdzie na niego, to będzie on nieczysty siedem dni, i każde
łoże, na którym się położy, będzie
nieczyste.
25: Jeżeli kobieta będzie miała upływ krwi przez
wiele dni, a nie jest to czas jej nieczystości, albo jeżeli będzie miała upływ
krwi poza czasem jej nieczystości, to
będzie nieczysta przez wszystkie dni upływu, tak samo, jak w czasie jej nieczystości. Będzie ona nieczysta.
26: Każde łoże, na którym by leżała przez cały czas
swojego upływu krwi, będzie dla niej
jak łoże jej nieczystości. Każdy sprzęt, na którym usiądzie, będzie nieczysty,
tak samo, jak jest nieczysty w stanie jej nieczystości.
27: Każdy, kto się ich dotyka, będzie nieczysty,
wypierze więc swoje szaty i obmyje się
wodą, i będzie nieczysty do wieczora.
28: A gdy jest już wolna od swojego upływu, weźmie
sobie dwie synogarlice lub dwa gołębie i przyniesie je do kapłana (...)
29: A ósmego dnia (...)
30: (...) dokona kapłan za nią przebłagania przed
Panem za jej nieczysty upływ.
31: Tak ochraniajcie synów izraelskich od ich
nieczystości, aby nie pomarli z powodu swej nieczystości przez to, że
zanieczyszczają przybytek mój, który jest pośród nich.
32: Takie jest prawo, dotyczące tego, który ma
wyciek, i tego, z którego wypływa nasienie, przez co staje się nieczysty,
33: Oraz kobiety w czasie jej nieczystości
miesięcznej i osoby mającej upływy, zarówno mężczyzny, jak kobiety, a także
mężczyzny, który obcuje z
nieczystą.
17,10: A
ktokolwiek z domu izraelskiego albo z obcych przybyszów, którzy mieszkają
pośród nich, będzie spożywał jakąkolwiek krew, zwrócę swoje oblicze przeciwko
spożywającemu krew i wytracę go spośród jego ludu.
11: Gdyż życie ciała jest we krwi, a Ja dałem wam
ją do użytku na ołtarzu, abyście
dokonywali nią przebłagania za dusze wasze, gdyż to krew dokonuje przebłagania
za życie.
12: Dlatego powiedziałem do synów izraelskich: Nikt
z was nie będzie spożywał krwi, także obcy przybysz, który mieszka pośród was,
nie będzie spożywał krwi.
13: Każdy, kto z synów izraelskich i z obcych
przybyszów mieszkających pośród nich, upoluje zwierzę albo ptaka, które wolno
jeść, niech wypuści jego krew i przykryje ją ziemią.
14: Gdyż życie wszelkiego ciała jest we krwi, w
niej ono tkwi; dlatego powiedziałem do synów izraelskich: Nie będziecie
spożywać krwi z żadnego ciała, gdyż życie wszelkiego ciała jest w jego krwi,
więc każdy, kto ją spożywa, będzie wytracony.
15: I każdy, kto by jadł padlinę lub rozszarpane
zwierzę, czy to tubylec, czy obcy przybysz, wypierze swoje szaty i obmyje się
wodą i będzie nieczysty do wieczora, a potem będzie czysty.
16: Jeżeli nie wypierze swych szat i nie obmyje
swojego ciała, ściągnie na siebie winę.
18,20: Z żoną
twego bliźniego nie będziesz dzielił małżeńskiego łoża, bo się przez nią
staniesz nieczysty.
19,5: A gdy składać
będziecie Panu ofiarę pojednania, ofiarujcie ją tak, aby zyskać upodobanie.
6: Będzie ona spożywana w dniu waszej ofiary i
nazajutrz, a co pozostanie do trzeciego dnia, będzie spalone w ogniu.
7: Jeżeli by spożywano ją trzeciego dnia, będzie
nieczysta, nie zyska upodobania.
8: Ten, kto ją spożyje, stanie się winny, gdyż
zbezcześcił świętość Pana, i wytracony będzie ze swego ludu.
19,19: Będziecie
przestrzegać ustaw moich. Nie będziesz twego bydła parzył z innym gatunkiem.
Twego pola nie będziesz obsiewał dwojakim gatunkiem ziarna i nie wdziewaj na
siebie szaty zrobionej z dwóch rodzajów przędzy.
19,23: A gdy
wejdziecie do ziemi i zasadzicie różnorodne drzewa owocowe, pozostawcie pędy
ich nieobrzynane wraz z ich owocem przez trzy lata. Miejcie je za nie nadające
się do obrzynania, owocu ich jeść nie będziecie.
24: W czwartym roku wszystek ich owoc będzie
poświęcony na uroczystości pochwalne dla Pana.
25: Dopiero w piątym roku jeść możecie ich owoc, i
tak przysporzy on wam jego urodzaju; Ja, Pan jestem Bogiem waszym.
26: Nie będziecie jedli niczego z krwią; nie
będziecie wróżyć ni czarować.
20,24: I rzekłem do was: Wy odziedziczycie ich ziemię, a
Ja dam ją wam, abyście ją posiedli, ziemię opływającą w mleko i miód. Ja, Pan
jestem Bogiem waszym, który was oddzieliłem od ludów.
25: Będziecie więc rozróżniali między zwierzętami
czystym a nieczystymi i między ptactwem nieczystym a czystym. Nie kalajcie
siebie samych przez zwierzęta i ptactwo i przez wszystko, co pełza po ziemi, a
co oddzieliłem aby było dla was nieczyste.
26: Będziecie mi więc świętymi, bo Ja jestem
święty, Ja, Pan, i oddzieliłem was od innych ludów abyście byli moimi.
21,17-23 [9]
22,3: Powiedz im dla
przyszłych waszych pokoleń: Ktokolwiek przystąpi do świętych rzeczy, które
synowie izraelscy poświęcają Panu, a będzie on nieczysty, to zostanie wytracony
sprzed oblicza mego; Jam jest Pan.
4: Nikt z potomstwa Aarona kto jest trędowaty,
albo ma wyciek, nie będzie spożywał niczego z rzeczy poświęconych, dopóki się
nie oczyści. A kto dotyka kogokolwiek, kto stał się nieczystym przez zetknięcie
ze zmarłym lub mężczyzny, z którego upływa nasienie,
5: Albo mężczyzny, który dotyka się jakiegoś płazu
i przez to staje się nieczysty, albo człowieka, który uczyni go nieczystym,
jakąkolwiek by była nieczystość jego,
6: Ktokolwiek więc dotknie się tego, będzie
nieczysty aż do wieczora. Nie będzie
jadł niczego ze świętych rzeczy, dopóki nie swego ciała nie obmyje wodą;
7: Gdy zajdzie słońce, będzie czysty i potem
będzie jadł ze świętych rzeczy, gdyż jest to jego pokarm.
8: Nie będzie jadł padliny ani mięsa ze zwierzęcia
rozszarpanego, bo przez nie stałby się
nieczysty; Jam jest Pan.
22,10: Żaden obcy nie będzie jadł świętych rzeczy,
również mieszkaniec domu kapłana ani najemnik nie będą jedli świętych rzeczy.
22,14: A jeśli
ktoś będzie jadł przez pomyłkę rzeczy święte, to doda do tego jedną piątą wartości i odda wraz z rzeczą
świętą kapłanowi.
22,22: Nie
będziecie ofiarować Panu zwierzęcia ślepego ani ułomnego, ani okaleczonego, ani
owrzodzonego, ani parszywego, ani krostowatego. Nie będziecie z nich składać
ofiar ognistych na ołtarzu Pana.
22,28: Nie
zabijajcie tego samego dnia krowy lub owcy z jego młodym.
23,9: Przemów do
synów izraelskich (...) snop z pierwocin waszego żniwa przyniesiecie do
kapłana.
23,14: Chleba zaś
ani prażonego lub świeżego ziarna jeść nie będziecie aż do tego dnia, w którym
przyniesiecie swojemu Bogu dar. Jest to ustawa wieczna dla waszych pokoleń we
wszystkich siedzibach waszych.
25,3: Przez sześć
lat będziesz obsiewał swoje pole i przez sześć lat będziesz obcinał swoją
winnicę, i będziesz zbierał jej plon.
4: Lecz w roku siódmym mieć ziemia będzie sabat
całkowity, odpoczynek, sabat dla Pana. Nie będziesz obsiewał swego pola ani obcinał
swojej winnicy.
27,9: Jeżeli coś z
bydła składają na ofiarę dla Pana, to wszystko, co z niego daje się Panu, jest
święte.
11,11: A jeżeli
któreś ze zwierząt nieczystych, których się nie składa w ofierze, ma być darem
dla Pana, to niech postawi to zwierzę przed kapłanem,
12: A
kapłan je oszacuje, drożej lub taniej. Jak ty kapłanie, je ocenisz, tak będzie!
13: Jeżeli potem chce je wykupić, to dołoży jedną
piątą do twojej oceny.
IV Księga Mojżesza (Numeri)
5,2: Rozkaż synom
izraelskim, aby usunęli z obozu wszystkich trędowatych, wszystkich cierpiących na wyciek i wszystkich, którzy się
zanieczyścili przez zetknięcie ze zmarłym.
3: Usuniecie zarówno mężczyznę, jak kobietę poza
obóz, usuniecie ich, aby nie zanieczyszczali swojego obozu, gdzie Ja zamieszkam
pośród nich.
6,2-21 [10]
9,7: Mężowie ci
rzekli: Staliśmy się nieczystymi przez zetknięcie ze zwłokami ludzkimi; dlaczego mamy być upośledzeni wśród
synów izraelskich, nie mogąc złożyć Panu daru ofiarnego w oznaczonym czasie?
9,10: Powiedz synom
izraelskim tak: Każdy wśród was lub z waszych potomków, który stanie się
nieczysty przez zetknięcie ze zwłokami albo będzie w dalekiej podróży, powinien
jednak obchodzić Paschę dla Pana,
11: (...) będą ją spożywać z przaśnikami i gorzkimi
ziołami.
12: Nie zostawią z niej nic do rana, a kości z niej
nie połamią (...)
13: A kto był czysty i nie był w podróży, a
zaniecha Paschy, zostanie wytracony ze swego ludu, gdyż nie złożył Panu daru
ofiarnego w oznaczonym czasie (...)
14: A Jeżeli zamieszka u was obcy przybysz i chce
obchodzić Paschę dla Pana, to niech uczyni to według przepisów i praw
dotyczących Paschy; jednakowy jest przepis dla was, zarówno dla obcego
przybysza, jak dla tubylca.
15,15: W ogóle,
jednakowy jest przepis dla was i dla cudzoziemca, który u was przebywa. Będzie
to przepis wieczny, dla waszych pokoleń przed Panem, zarówno dla was, jak i dla
cudzoziemca.
19,2-10 [11]
11: Ktokolwiek
dotknie jakiegokolwiek zmarłego, będzie nieczysty przez siedem dni[12].
19,22: Wszystko,
czegokolwiek dotknie się nieczysty, staje się nieczyste, a osoba dotykająca go
będzie nieczysta do wieczora.
25,1: (...) lud
zaczął uprawiać nierząd z Moabitkami,
2: Zapraszały one na rzeźne ofiary swoich bogów, a
lud jadł i oddawał pokłony ich bogom.
3: (...) Wtedy Pan rozgniewał się na Izraela.
31,19: (...) Każdy,
kto zabił człowieka i każdy, kto dotknął się poległego, niech się oczyści
trzeciego dnia i siódmego dnia, wy i wasi jeńcy.
20: Oczyśćcie także wszelkie szaty i wszelkie
przedmioty skórzane, wszelkie wyroby z
koziej sierści i wszelkie przedmioty drewniane.
31,23: Wszystko,
co przetrzyma próbę ognia, przeprowadzicie przez ogień i zostanie uznane za
czyste. Jednak należy to oczyścić wodą oczyszczającą. Wszystko zaś, co nie
wytrzymuje próby ognia, przeprowadzicie przez próbę wody.
35,34: I nie zanieczyszczajcie
ziemi, w której mieszkacie, wpośród której i Ja mieszkam; gdyż Ja, Pan,
mieszkam wśród synów izraelskich.
V Księga Mojżesza- (Deuteronomium)
12[13],15: Możesz natomiast zarzynać i
jeść mięso, ile dusza zapragnie, według błogosławieństwa
Pana, twego Boga, którego ci udzieli, we wszystkich twoich bramach. Zarówno
nieczysty, jak czysty może je spożywać, podobnie jak gazelę czy jelenia.
16: Tylko krwi nie będziecie jeść, wylejcie ją na
ziemię jak wodę
17: Nie możesz jeść w twoich miejscowościach
niczego z dziesięciny zboża, wina i oliwy, z pierworodnego z twoich trzód, niczego z danin, ani tych,
które ślubowałeś, ani z dobrowolnych, ani z darów ofiarnych twej ręki.
18: Tylko przed Panem, twoim Bogiem, będziesz je
spożywał na miejscu, które wybierze Pan, Bóg twój, ty i twój syn i twoja córka,
i twój sługa, i twoja służąca oraz Lewita, który mieszka w twoich bramach (...)
12,20: Gdy Pan,
Bóg twój, poszerzy twoje granice, jak ci obiecał, a ty powiesz: Chcę jeść
mięso! - gdyż dusza twoja pragnie jeść mięso - możesz jeść mięso, ile tylko zapragnie twoja dusza .
21: Jeżeli miejsce, które Pan, Bóg twój, wybierze,
będzie zbyt odległe od ciebie, będziesz zarzynał swoje bydło i owce które dał
ci Pan, jak ci rozkazałem, i będziesz jadł w swoich bramach, ile tylko
zapragnie twoja dusza,
22: Na miejscu, które Pan wybierze na mieszkanie
dla swego imienia, będziesz jadł przed Panem, Bogiem twoim, dziesięcinę z twego
zboża, wina i oliwy oraz pierworodnych twojego bydła i trzody, abyś się uczył bojaźni
Pana, Boga twego, po wszystkie dni.
23: Wystrzegaj
się tylko, aby nie spożywać krwi, gdyż krew to dusza, a nie będziesz spożywał duszy wraz z mięsem.
24: Nie będziesz jej spożywał, wylejesz ją na
ziemię jak wodę.
25: Nie będziesz jej spożywał, aby dobrze się
powodziło tobie i twoim synom po tobie, gdy będziesz czynił to, co prawe w
oczach Pana.
14,3: Nie
będziesz jadł nic obrzydliwego.
4: To są zwierzęta, które będziecie jeść: woły,
owce i kozy,
5: Jelenie, gazele, daniele, kozice, antylopy,
bawoły i sarny.
6: Będziecie jedli każde bydlę, mające kopyto,
rozszczepioną na dwoje racicę i przeżuwające połknięty pokarm.
7: Ale spośród tych, które przeżuwają połknięty
pokarm i mają kopyto rozszczepione, nie będziecie jedli: wielbłąda, zająca,
świstaka, choć bowiem przeżuwają, jednak nie mają kopyta rozszczepionego. Będą
one dla was nieczyste.
8: Także i świnia, choć ma kopyto rozszczepione,
ale ponieważ nie przeżuwa, będzie wam nieczysta. Jej mięsa jeść nie będziecie ani
jej padliny nie będziecie się dotykać.
9: To zaś będziecie jedli ze wszystkiego, co żyje
w wodzie: wszystko, co ma płetwy i łuski, będziecie jedli.
10: Lecz tego wszystkiego, co nie ma płetw i łusek,
jeść nie będziecie. To jest dla was nieczyste.
11: Wszelkie ptactwo czyste będziecie jedli;
12: Ale z nich nie będziecie jedli orła, sępa
górskiego, orła morskiego,
13: Kani, sokoła i sępa, według ich rodzaju
14: I kruka według jego rodzaju,
15: Strusia, sowy, mewy ani jastrzębia według jego
rodzaju,
16: Sójki, puszczyka, puchacza,
17: Pelikana, białego sępa, kormorana,
18: Bociana, czapli według jej rodzaju, dudka i
nietoperza.
19: Także każdy owad będzie wam nieczysty, nie
będziesz go spożywać.
20: Lecz wolno wam jeść wszelkie ptactwo czyste.
21: Nie wolno wam jeść żadnej padliny. Dasz ją do
zjedzenia obcemu przybyszowi, który jest w twoich bramach, albo sprzedasz ją
obcemu, gdyż ty jesteś ludem świętym
Pana, Boga twego. Nie będziesz gotował koźlęcia w mleku jego matki.
14,23: Na miejscu, które Pan wybierze na mieszkanie dla
swego imienia, będziesz jadł przed Panem, Bogiem twoim, dziesięcinę z twego
zboża, wina i oliwy oraz z pierworodnych twojego bydła i trzody, abyś się uczył
bojaźni Pana, Boga twego, po wszystkie dni.
24: Jeśli jednak droga będzie dla ciebie za daleka
i nie będziesz mógł jej tam zanieść, gdyż miejsce, które obierze Pan, Bóg twój,
aby tam złożyć swoje imię, będzie zbyt oddalone od ciebie, kiedy Pan Bóg twój,
cię pobłogosławi,
25: To możesz je spieniężyć i zawiniesz pieniądze w
swej ręce i pójdziesz na miejsce, które
sobie wybierze Pan, Bóg twój.
26: I wydasz te pieniądze na to wszystko, czego
zapragnie twoja dusza: z bydła, z owiec, wina, napoju upajającego i
wszystkiego, czego zapragnie twoja dusza,
i będziesz tam jadł przed Panem, i będziesz się weselił, ty i twój dom.
27: Oraz Lewita, który jest w twoich bramach. Nie
opuścisz go, gdyż on nie ma działu i dziedzictwa z tobą.
15,19: Każdego
pierworodnego samca, który się urodzi wśród twego bydła
i wśród twoich owiec, poświęcisz Panu, Bogu twemu. Nie użyjesz do pracy
pierworodnego z twego bydła ani nie będziesz strzygł pierworodnego z twoich
owiec.
20: Będziesz je spożywał wobec Pana, Boga twego ty
i twoja rodzina, w miejscu, które Pan wybierze.
21: Jeśliby zaś była na nim jakaś wada, jeśliby
było chrome lub ślepe, albo z jakąkolwiek przykrą wadą, nie złożysz go na
ofiarę Panu, Bogu twemu.
22: Możesz je spożywać w swoich bramach, zarówno
nieczysty jak czysty, tak jak gazelę i jelenia;
23: Tylko krwi jego nie będziesz spożywał. Wylejesz
ją na ziemię jak wodę.
16[14],2: Złożysz na ofiarę paschalną dla
Pana, Boga twego, owce i bydło (...)
3: Nie będziesz przy niej jadł zakwaszonego ciasta
przez siedem dni. Będziesz jadł przy niej przaśniki - chleb nędzy, gdyż w
pośpiechu wyszedłeś z ziemi
egipskiej - abyś pamiętał dzień twego wyjścia z ziemi egipskiej prze wszystkie
dni twojego życia.
4: Przez siedem dni nie pojawi się u ciebie kwaśny
zaczyn na całym twoim obszarze. Z
mięsa, które złożysz na ofiarę paschalną wieczorem, pierwszego dnia, niech nic
nie zostanie przez noc do rana.
16,8: Przez sześć
dni będziesz jadł przaśniki, a siódmego dnia (...) Nie będziesz wykonywał
żadnej pracy.
17,1: Nie będziesz
ofiarował Panu, Bogu swemu, cielca ani owcy, na których jest wada, jakikolwiek
brak, gdyż jest to obrzydliwością dla Pana, Boga twego.
18,9: Gdy tedy
wejdziesz do ziemi, którą Pan Bóg twój, ci daje, nie naucz się czynić
obrzydliwości tych ludów;
32,13[15]: Powiódł go po wzgórzach po wzgórzach
ziemi, aby spożywał plony pól; karmił go miodem ze skały, i oliwą z opoki
krzemiennej,
14: Śmietanką krowią
i mlekiem owczym, wraz z tłuszczem jagniąt i baranów z Baszanu, i kozłów oraz
najwyborniejszą mąką pszeniczną, a zapijesz to winem z krwi winogron.
32,16: Pobudzili
jego zazdrość cudzymi bogami, podniecili go obrzydliwościami
17: Składali ofiary
demonom, które nie są bogami, bogom, których ojcowie wasi nie znali, nowym,
które niedawno się pojawiły.
32,25: Na
zewnątrz osierocać będzie miecz a w mieszkaniach groza, zarówno młodzieńca, jak
pannę, jak niemowlę oraz męża sędziwego.
26: Byłbym rzekł:
Potłukę ich, wytracę między ludźmi pamięć o nich.
32,32: Gdyż
z winorośli Sodomy jest winorośl ich i żniw uprawnych Gomory; winogrona ich to
winogrona jadowite, gorzkie są ich jagody.
33: Smoczym jadem
jest wino ich, okrutną trucizną żmij.
32,36: [...]
Pan upomni się o prawo ludu swego, ulituje się nad sługami swoimi, gdy zobaczy,
że znikła siła i że nie ma ani niewolnika, ani wolnego.
32,37: I
powie: Gdzież są bogowie ich, skała na której polegali,
38: Którzy tłuszcz
rzeźnych ofiar ich zjadali i wypijali wino ich ofiar z płynów? [...]
39: Patrzcie teraz,
że to Ja, Ja jestem a oprócz mnie nie ma boga. Ja pozbawiam życia i darzę
życiem, ja ranię i leczę, i z mojej ręki nikt nie zdoła się wyrwać.
32,46: Rzekł[16]
do nich jeszcze: Weźmijcie do serca swego wszystkie słowa, którymi ja was dziś
ostrzegam, abyście je przekazali waszym synom, by starannie spełniali wszystkie
słowa tego zakonu.
47: Gdyż nie jest to
dla was słowo puste, lecz jest ono waszym życiem; i przez to słowo przedłużycie
życie swoje na ziemi, do której przeprawiacie się przez Jordan, aby ją objąć w
posiadanie.
...Tak kończy się mój przegląd Tory pod kątem zaleceń kaszrutu i czystości. Zachęcam wszelako do samodzielnej
lektury tej Świętej Księgi, krynicy
łask i radości spływającej na nas, obcujących z nią śmiertelników... Na pewno
znajdziecie tam jeszcze więcej tego, czego nie ma w naszym codziennym zmaganiu
na tym najlepszym ze światów.
Choć
wyłożone powyżej nakazy i prawa są jasne i klarowne, życie strasznie
skomplikowało pewne aspekty koszerności widziane „oczyma współczesnych”. Jak
się za chwilę przekonamy, sprawy nie przedstawiają się tak prosto. Dzisiejszy obraz kaszrutu jest pochodną
Tory, późniejszych zakonów skodyfikowanych formalnie oraz ścierania się dwóch
tradycji: aszkenazyjskiej i sefardyjskiej; jest nadto wypadkową historii i
ruchów w żydostwie światowym oraz rozwoju współczesnych technologij i nauk.
[1] - Arabscy
pasterze odkryli w latach 1947-52 w jaskiniach stare naczynia gliniane z
kilkuset zwojami, pokrytymi pismem hebrajskim. Pojawienie się ich na targu
zwróciło uwagę żydów, którzy, gdy tylko uświadomili sobie doniosłość
znaleziska, zaczęli gorliwie odkupywać rozproszone fragmenty. Były to głównie
księgi Izajasza i Habakuka. Od czasu odkrycia, zwoje z Qumran są badane przez
specjalną komisję w Watykanie.
[2] - Kohenim
(l. pojed. kohen) są
kapłanami - potomkami rodu Aarona (brata Mojżesza); w judaizmie nie zdobywa się
święceń kapłańskich inaczej niż przez dziedziczenie (tylko potomkowie rodu
Aarona mogą być kapłanami).
[3] - Chociaż
dozwolone jest na przykład uczestnictwo nie-żydów w przygotowaniach do
najświętszej ceremonii ustanowionej przez Boga - szabasu (pod warunkiem
sprawiedliwego i godziwego wynagrodzenia za tę pracę).
[4] - Z uwagi na
rzadkość ich występowania dziś - pewne aspekty nieczystości, na przykład
związanej z trądem - są ledwie sygnalizowane. W
Torze poświęca się im
znacznie więcej czasu i miejsca. Zainteresowanych zachęcam do samodzielnej
lektury Biblii.
[5] - Zwłaszcza te,
które dotyczą krwawienia wynikającego z miesięcznego cyklu kobiet.
[6] - Cytaty
podawane są jako całe wersy i pełne zdania. Wyjątkowo, jeśli tylko niewielka
część wiersza dotyczy koszerności, podawany jest wyimek z zaznaczeniem, iż
chodzi o fragment, nie zaś całość: (...) Nie pomija się natomiast końcowych
napominań boskich wieńczących zakony.
[7] - w II
Mojż.12,1-28 mowa o święcie Paschy w pierwszym miesiącu roku kalendarza
żydowskiego.
[8] - Treść tych
rozdziałów dotyczy postępowania z osobami i przedmiotami, domem itp.. w wypadku
plagi trądu. Przedmioty i osoby były uznane za nieczyste z tego powodu.
[9] - Fragment ten
wymienia, jakie ułomności cielesne eliminują Aaronitę z przystępowania do
posług religijnych, w tym ze składania ofiar z pokarmów.
[10] - Wersy te
zawierają szczególny przypadek praw, w tym kaszrutu, obowiązujące mężczyzn i
kobiety, którzy składają Panu specjalny ślub oddania, tzw. ślub nazyreatu. Muszą się wtedy powstrzymywać
od spożycia “humez”, mocnych
alkoholi, winogron, rodzynków, wina, soku gronowego, niczego, co się zbiera w
winnicy i uzyskuje z przeróbki. Śmierć w obecności nazyrejczyka zanieczyszcza,
musi on w ósmym dniu obciąć włosy na głowie, potem złożyć ofiarę. Nie może ulec
zanieczyszczeniu jak Hakohen, to jest nawet przy śmierci najbliższej swej
rodziny.
[11]-Wersy opisują
sposób składania ofiary kapłańskiej i okoliczności nabycia nieczystości przez
kapłana i osobę zbierającą popiół.
[12] - Wiersze 12-21
określają nieczystość skutkiem kontaktów ze zmarłymi i obrzędy oczyszczenia
wodą oczyszczenia.
[13] - Rozdział 12
dotyczy hołdu składanego Panu w miejscu osiedlenia, głównie ofiar całopalnych.
[14] - Rozdział 16.
dotyczy poleceń obchodzenia Paschy, Święta Tygodni i Święta Szałasów - trzech
głównych świąt Judaizmu. W czasie obchodów święta Paschy obowiązywał specjalny
rodzaj kaszrutu, dokładnie omawiany w stosownych pismach prawa rabinicznego.
[15]
- Ustęp 32. V Mojż. to “Pieśń Mojżesza”, którą wzniósł jako przestrogę przed
bałwochwalstwem plemion ościennych.
[16]
- Mojżesz, skończywszy swą pieśń.
[1] - Arabscy
pasterze odkryli w latach 1947-52 w jaskiniach stare naczynia gliniane z
kilkuset zwojami, pokrytymi pismem hebrajskim. Pojawienie się ich na targu
zwróciło uwagę żydów, którzy, gdy tylko uświadomili sobie doniosłość
znaleziska, zaczęli gorliwie odkupywać rozproszone fragmenty. Były to głównie
księgi Izajasza i Habakuka. Od czasu odkrycia, zwoje z Qumran są badane przez
specjalną komisję w Watykanie.
[2] - Kohenim
(l. pojed. kohen) są
kapłanami - potomkami rodu Aarona (brata Mojżesza); w judaizmie nie zdobywa się
święceń kapłańskich inaczej niż przez dziedziczenie (tylko potomkowie rodu
Aarona mogą być kapłanami).
[3] - Chociaż
dozwolone jest na przykład uczestnictwo nie-żydów w przygotowaniach do
najświętszej ceremonii ustanowionej przez Boga - szabasu (pod warunkiem
sprawiedliwego i godziwego wynagrodzenia za tę pracę).
[4] - Z uwagi na
rzadkość ich występowania dziś - pewne aspekty nieczystości, na przykład
związanej z trądem - są ledwie sygnalizowane. W
Torze poświęca się im
znacznie więcej czasu i miejsca. Zainteresowanych zachęcam do samodzielnej
lektury Biblii.
[5] - Zwłaszcza te,
które dotyczą krwawienia wynikającego z miesięcznego cyklu kobiet.
[6] - Cytaty
podawane są jako całe wersy i pełne zdania. Wyjątkowo, jeśli tylko niewielka
część wiersza dotyczy koszerności, podawany jest wyimek z zaznaczeniem, iż
chodzi o fragment, nie zaś całość: (...) Nie pomija się natomiast końcowych
napominań boskich wieńczących zakony.
[7] - w II
Mojż.12,1-28 mowa o święcie Paschy w pierwszym miesiącu roku kalendarza
żydowskiego.
[8] - Treść tych
rozdziałów dotyczy postępowania z osobami i przedmiotami, domem itp.. w wypadku
plagi trądu. Przedmioty i osoby były uznane za nieczyste z tego powodu.
[9] - Fragment ten
wymienia, jakie ułomności cielesne eliminują Aaronitę z przystępowania do
posług religijnych, w tym ze składania ofiar z pokarmów.
[10] - Wersy te
zawierają szczególny przypadek praw, w tym kaszrutu, obowiązujące mężczyzn i
kobiety, którzy składają Panu specjalny ślub oddania, tzw. ślub nazyreatu. Muszą się wtedy powstrzymywać
od spożycia “humez”, mocnych
alkoholi, winogron, rodzynków, wina, soku gronowego, niczego, co się zbiera w
winnicy i uzyskuje z przeróbki. Śmierć w obecności nazyrejczyka zanieczyszcza,
musi on w ósmym dniu obciąć włosy na głowie, potem złożyć ofiarę. Nie może ulec
zanieczyszczeniu jak Hakohen, to jest nawet przy śmierci najbliższej swej
rodziny.
[11]-Wersy opisują
sposób składania ofiary kapłańskiej i okoliczności nabycia nieczystości przez
kapłana i osobę zbierającą popiół.
[12] - Wiersze 12-21
określają nieczystość skutkiem kontaktów ze zmarłymi i obrzędy oczyszczenia
wodą oczyszczenia.
[13] - Rozdział 12
dotyczy hołdu składanego Panu w miejscu osiedlenia, głównie ofiar całopalnych.
[14] - Rozdział 16.
dotyczy poleceń obchodzenia Paschy, Święta Tygodni i Święta Szałasów - trzech
głównych świąt Judaizmu. W czasie obchodów święta Paschy obowiązywał specjalny
rodzaj kaszrutu, dokładnie omawiany w stosownych pismach prawa rabinicznego.
[15]
- Ustęp 32. V Mojż. to “Pieśń Mojżesza”, którą wzniósł jako przestrogę przed
bałwochwalstwem plemion ościennych.
[16]
- Mojżesz, skończywszy swą pieśń.
No comments:
Post a Comment